{"id":2183,"date":"2023-06-05T05:38:35","date_gmt":"2023-06-05T04:38:35","guid":{"rendered":"https:\/\/atd.nu\/?p=2183"},"modified":"2023-06-07T05:36:50","modified_gmt":"2023-06-07T04:36:50","slug":"massmonter-en-framgangsrik-guide-for-att-stalla-ut-pa-en-massa-och-samla-in-vardefull-data","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/atd.nu\/massmonter-en-framgangsrik-guide-for-att-stalla-ut-pa-en-massa-och-samla-in-vardefull-data\/","title":{"rendered":"M\u00e4ssmonter: En framg\u00e5ngsrik guide f\u00f6r att st\u00e4lla ut p\u00e5 m\u00e4ssa och samla in v\u00e4rdefull data"},"content":{"rendered":"
\n
\n

\u00c4r det viktigt med en bra m\u00e4ssmonter och \u00e4r det v\u00e4rt att st\u00e4lla ut p\u00e5 en m\u00e4ssa? Att delta p\u00e5 m\u00e4ssor kan vara en fantastisk m\u00f6jlighet att exponera ditt f\u00f6retag och varum\u00e4rke. F\u00f6r att verkligen sticka ut bland \u00f6vriga utst\u00e4llare \u00e4r det viktigt att ha en tydlig plan med vad du vill f\u00e5 ut av tillst\u00e4llningen, samt att du anv\u00e4nder r\u00e4tt marknadsf\u00f6ringsmaterial. Nedan ger vi dig n\u00e5gra id\u00e9er p\u00e5 hur du kan samla in v\u00e4rdefull data samt f\u00f6rslag p\u00e5 produkter att anv\u00e4nda f\u00f6r att bygga upp din monter, profilera dig och g\u00f6ra det till en upplevelse f\u00f6r bes\u00f6karna.<\/p>\n

Varf\u00f6r st\u00e4ller du ut?<\/h2>\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst beh\u00f6ver du en uttalad plan, vad \u00e4r m\u00e5let med att delta p\u00e5 m\u00e4ssan? Med ett eller flera tydliga m\u00e5l kan du s\u00e4tta upp en strategi f\u00f6r att m\u00e4ta vad deltagandet i slut\u00e4ndan ger dig. Vi alla vet att de flesta inte k\u00f6per n\u00e5got vid f\u00f6rsta m\u00f6tet. Om en person eller ett f\u00f6retag \u00e4r intresserade av n\u00e5gonting kommer de f\u00f6rmodligen att kolla p\u00e5 flera alternativ. Om du finns d\u00e4r och svarar p\u00e5 fr\u00e5gor, har utbildande material i form av videos, blogginl\u00e4gg med mera som du utan kostnader delar med dig av, s\u00e5 \u00e4r chansen betydligt st\u00f6rre att du f\u00f6rblir top of mind och vinner aff\u00e4ren i slut\u00e4ndan.<\/p>\n

Samla in v\u00e4rdefull data<\/h2>\n

Idag finns alla m\u00f6jligheter att samla in data som p\u00e5 olika vis hj\u00e4lper dig att f\u00e5 in leads samt f\u00f6rb\u00e4ttra produkter och tj\u00e4nster. Som tidigare n\u00e4mnt beh\u00f6vs en uttalad plan om vad du vill ha ut. Annars \u00e4r det v\u00e4ldigt sv\u00e5rt att samla in relevant information som g\u00e5r att dra nytta av och g\u00f6ra n\u00e5got med. <\/p>\n

Om du nu ska samla in f\u00f6rstapartsdata fr\u00e5n potentiella och befintliga kunder s\u00e5 m\u00e5ste det finnas n\u00e5gon form av bel\u00f6ning eller n\u00e5got du kan erbjuda de som deltar och l\u00e4mnar ifr\u00e5n sig informationen du vill \u00e5t. Var ocks\u00e5 tydlig med att informationen de l\u00e4mnar kan anv\u00e4ndas i olika marknadsf\u00f6ringssyften.<\/p>\n

Ett exempel p\u00e5 hur du kan samla in v\u00e4rdefull information p\u00e5 en m\u00e4ssa:<\/h3>\n

Det finns ett tydligt m\u00e5l med vad du vill f\u00e5 ut f\u00f6r information av dina kunder. Det kan vara k\u00f6pbeteende av vissa produkter, kommande investeringar av produkter, tj\u00e4nster med mera.
\nDu skapar ett formul\u00e4r med Googles egna verktyg f\u00f6r att snabbt och enkelt visuellt bygga upp en sida med n\u00e5gra v\u00e4l st\u00e4llda fr\u00e5gor, d\u00e4r ocks\u00e5 kunden f\u00e5r fylla i mailadress, f\u00f6retagsnamn och annan relevant information.
\nN\u00e4r formul\u00e4ret \u00e4r f\u00e4rdigt har du en l\u00e4nk som du skapar en QR-kod av och skriver ut den i en vanlig skrivare eller best\u00e4ller en liten bordsskylt med den p\u00e5.
\nP\u00e5 skylten eller utskriften s\u00e5 l\u00e4gger vi till vad deltagaren f\u00e5r f\u00f6r att l\u00e4mna fr\u00e5n sig det du vill \u00e5t. Det m\u00e5ste vara n\u00e5got som personen faktiskt uppskattar.<\/p>\n