Mässmonter: En framgångsrik guide för att ställa ut på mässa och samla in värdefull data

Mässmonter med bord och beachflagga

Är det viktigt med en bra mässmonter och är det värt att ställa ut på en mässa? Att delta på mässor kan vara en fantastisk möjlighet att exponera ditt företag och varumärke. För att verkligen sticka ut bland övriga utställare är det viktigt att ha en tydlig plan med vad du vill få ut av tillställningen, samt att du använder rätt marknadsföringsmaterial. Nedan ger vi dig några idéer på hur du kan samla in värdefull data samt förslag på produkter att använda för att bygga upp din monter, profilera dig och göra det till en upplevelse för besökarna.

Varför ställer du ut?

Först och främst behöver du en uttalad plan, vad är målet med att delta på mässan? Med ett eller flera tydliga mål kan du sätta upp en strategi för att mäta vad deltagandet i slutändan ger dig. Vi alla vet att de flesta inte köper något vid första mötet. Om en person eller ett företag är intresserade av någonting kommer de förmodligen att kolla på flera alternativ. Om du finns där och svarar på frågor, har utbildande material i form av videos, blogginlägg med mera som du utan kostnader delar med dig av, så är chansen betydligt större att du förblir top of mind och vinner affären i slutändan.

Samla in värdefull data

Idag finns alla möjligheter att samla in data som på olika vis hjälper dig att få in leads samt förbättra produkter och tjänster. Som tidigare nämnt behövs en uttalad plan om vad du vill ha ut. Annars är det väldigt svårt att samla in relevant information som går att dra nytta av och göra något med. 

Om du nu ska samla in förstapartsdata från potentiella och befintliga kunder så måste det finnas någon form av belöning eller något du kan erbjuda de som deltar och lämnar ifrån sig informationen du vill åt. Var också tydlig med att informationen de lämnar kan användas i olika marknadsföringssyften.

Ett exempel på hur du kan samla in värdefull information på en mässa:

Det finns ett tydligt mål med vad du vill få ut för information av dina kunder. Det kan vara köpbeteende av vissa produkter, kommande investeringar av produkter, tjänster med mera.
Du skapar ett formulär med Googles egna verktyg för att snabbt och enkelt visuellt bygga upp en sida med några väl ställda frågor, där också kunden får fylla i mailadress, företagsnamn och annan relevant information.
När formuläret är färdigt har du en länk som du skapar en QR-kod av och skriver ut den i en vanlig skrivare eller beställer en liten bordsskylt med den på.
På skylten eller utskriften så lägger vi till vad deltagaren får för att lämna från sig det du vill åt. Det måste vara något som personen faktiskt uppskattar.

  • Merchandise av olika slag.
  • Ett litet provpaket med produkter du vill sälja in.
  • Deltagande i en tävling där du lottar ut någon produkt, platser till utbildningar, eller en gratis konsultation av någonting.
  • Fri nedladdning av något utbildningsmaterial som är värdefullt för dina kunder.

Det går att vara väldigt kreativ här men tänk på att det inte får ta för lång tid för kunden att svara på dina frågor, att den ger dig värdefull information och att de känner att den får ut något av att fylla i formuläret.

Mässmonter

Din layout på montern ska vara utformad efter din målgrupp, budskapet du vill förmedla, anpassad efter storleken och visuellt lockande. Hur många personer finns med och representerar företaget och behöver ni någonstans att sitta ner med kunder? Gör en skiss innan eller ta hjälp av någon som är duktig på detta och lägg ner några minuter extra för att tänka igenom utformningen.

Klädsel & Merchandise

Att representera sitt varumärke och bjuda in andra till att bli en del av communityt kräver också tanke och planering. Vad står ditt varumärke för och hur representerar du det med din klädsel, eventuell merchandise och giveaways. Besökarna ska tydligt kunna urskilja dig i montern bland övriga besökare. Du vill ge ett professionellt intryck samtidigt som du vill att besökarna ska känna sig avslappnade. Om majoriteten av besökarna kläder sig mer formellt så bör du också göra det, eller tvärt om. Det är bättre att vara aningen överklädd än underklädd. Om ditt företag har en tydligt profil utseendemässigt och ett väldigt starkt varumärke så kanske ni kan vara mindre formella och istället sticka ut med snygg merchandise. Gränsen är fin mellan att göra något lite extra utstickande som tas emot väl, eller att det uppfattas som spretigt och otydligt.

Det viktigaste är att du själv anser att klädseln och eventuell merchandise/giveaways är i linje med företaget när det kommer till utseende och kvalitet. Om du ska dela ut olika typer av produkter till besökare är det viktigt att tänka på att produkterna som lämnas ut också representerar varumärket och hela organisationen. Om en besökare får en produkt av låg kvalitet så ger det denna ett intryck därefter.


Behöver du hjälp med produkter till mässan?

Kontakta oss så återkommer vi till dig med en kostnadsfri offert mässprodukter. Vårt mål är att du ska känna dig trygg och säker genom hela processen.

Kontakta oss
Mässkit