Skapa en logo: Tänk på användbarhet i verkligheten

Logotyp på skärmar och i verkligheten

Det är idag mera tillgängligt än någonsin tidigare att skapa en logo. Oavsett om du anlitar en professionell grafiker eller använder olika verktyg för att göra din egen. En logotyp kommer förmodligen att användas till fler saker än att visas på en skärm mot vit eller svart bakgrund. Därför är det väldigt viktigt att ta detta vissa saker i beaktning redan från första stund.

Logotyp Digitalt vs fysiskt

På en skärm digitalt idag så är detaljåtergivningen enorm med alla sina pixlar och färger i RGB. Detta medför att det är lätt att väldigt fina små detaljer och färgskiftningar smyger sig in i din design. Det ser jättebra ut på skärmen. När du senare är exalterad och stolt över dina nya logotyp och vill sätta den på kläder och andra profilprodukter, så är risken att du stöter på problem när det kommer till just alla detaljer och färger.

I den fysiska världen när din logo ska förädlas på produkter så finns det begränsningar i produktionen av olika trycksaker. Dessa saker är inte alltid enkla att förstå för någon som kommer utifrån. Den tekniska aspekten av dessa saker är inte heller alltid enkelt att förmedla på ett begripligt sätt utan att det blir för tekniskt för någon som inte jobbar med det. Självklart går tekniken framåt även inom denna bransch med digitala trycktekniker med mera. Men exempelvis med en brodyr så behöver ändå bokstäver och detaljer ha en viss storlek för att de ska bli bra. Och olika ytor på materialet ger också olika resultat.

Börja med slutresultatet i siktet

Visualisera hur din logotyp ska synas när den är färdig. Kommer du att bära kläder med din logotyp på? Vill du ha din logotyp på olika typer av giveaways? Ser du färger framför dig som sticker ut eller en mera nedtonad logotyp? Vilken form föredrar du? Gillar du några särskilda typsnitt?

Alla dessa saker hjälper dig att förmedla din vision i startskedet, och härifrån är det enklare att bryta ner och anpassa din blivande logotyp för vad den ska användas till.

Ska det endast ska vara en enklare text i två till tre färger så kommer du förmodligen inte stöta på några större besvär så länge tjockleken på din text inte är allt för liten. Se till att helst använda dig av färger som passar på ljusa såväl som mörka bakgrunder. Alternativt så gör du en primär färgsättning som passar på den bakgrundsfärg du helst föredrar, och en annan som passar på din sekundära bakgrundsfärg.

Rekommendationer för att skapa en logo

  • Skapa först en enklare variant av din logotyp med färre detaljer, mindre text och med högst tre färger. Självklart går det att använda flera färger vid tryck, men det blir ofta dyrare ju flera färger den innehåller.
  • Endast när du tycker den varianter ser bra ut så bygger du vidare på en variant utifrån den, med fler detaljer och färger.

Det finns flertalet case varje år där kunder blir besvikna över att deras nya logotyp inte går att återskapa i sin helhet som exempelvis brodyr, tryck på vattenflaskor eller liknande. Ställ frågor till folk som sitter på kunskap. Det blir svårt att gå igenom alla parametrar i en text som denna, då det skulle kräva en hel artikel för varje typ av förädling eller tryckmetod. Om du tar professionell hjälp med design så bör du ställa dessa frågor även till dem. Det finns många som är duktiga på att digitalt skapa designer och logotyper. Men det är inte alls säkert att dessa sitter på kunskap gällande produktion av trycksaker, förädling på kläder eller liknande.

Till dig som läser artikeln så här pass långt så vill jag påminna dig om att det inte finns några fasta regler om vad man får eller inte får göra. Det viktiga är att förstå att det finns begränsningar för vad som är möjligt när det kommer till att förädla din logotyp på olika typer av produkter. Om du tar hänsyn till detta så minskar risken för att dina höga förväntningar ska raseras den dagen du kliver in på ett tryckeri.


Behöver du vägledning för att skapa en logo?

Kontakta oss så bistår vi dig med ytterligare information, eller svarar på specifika frågor som du funderar över.

Kontakta oss